شنبه ۲۷ام آبان ۱۳۹۶ , Saturday 18th November 2017

تیر ۲۰ام, ۱۳۹۶

کد خبر : 127045

گفتگوی اختصاصی هم نوا با حمید نگین فر؛ مشاور حقوقی شرکت سرمایه گذاری «دریک»؛

«آتا»، راهی جز تظلّم خواهی نداشت

ماجرای رسانه ای شدن جهت دار تاخیرهای پروازی شرکت هواپیمایی «آتا» توسط پایگاه های خبری تبریز و کش و قوس هایی که در پی آن پیش آمد، بهانه ای شد تا با حمید نگین فر، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی شرکت سرمایه گذاری «دریک» همصبحت شویم.
حمید نگین فر به دلیل همکاری به عنوان مشاور حقوقی شرکت سرمایه گذاری «دریک»، از نزدیک در جریان اتفاقات رسانه ای و قضایی چند وقت اخیر در حول تاخیرهای پروازی «آتا» بوده و پرونده های مفتوحه در این خصوص را به نیابت از شرکت «آتا» پیگیری نموده است.
سعی کرده ایم در این مصاحبه با او صریح حرف بزنیم و بخواهیم پاسخ های بی پرده دریافت کنیم؛

گفت و گو با حمید نگین فر، وکیل پایه یک دادگستری و وکیل شرکت سرمایه گذاری «دریک» در خصوص حواشی رسانه ای و قضایی پیرامون شرکت هواپیمایی «آتا»

 

** جناب نگین فر! بسیاری معتقدند اقدام شرکت سرمایه گذاری «دریک» در طرح شکایت علیه اطلاع رسانی یک پایگاه خبری در خصوص تاخیرهای پروازی شرکت «آتا» کار درستی نیست. رسانه حق دارد اطلاع رسانی کند و نباید به خاطر این که عیب ها و نقایص ما را بیان می کند، از اهرم شکایت و تهدید در مقابلش استفاده کرد. بلکه باید این نقایص را دید و سعی کرد، جبران نمود.
* تا جایی که من به یاد دارم و از محتوای پرونده ها هم برمی آید، ما هیچ شکایتی بر علیه اطلاع رسانی هیچ رسانه و پایگاه خبری تنظیم نکرده ایم. ما هم معتقدیم اطلاع رسانی حق همه رسانه هاست. حالا هر نیّتی که پشت این اطلاع رسانی باشد به ما مربوط نیست. ممکن است رسانه ای نیّتش خیر باشد و بخواهد مشفقانه نقایص ما را گوشزد کند و شاید نیّت دیگری در کار باشد. این محل بحث ما نیست.
شکایات تنظیمی هم بر علیه اطلاع رسانی پایگاه خبری مذکور تنظیم نشده. بلکه بر اساس توهین و نشر اکاذیب تنظیم شده است. یعنی تا جایی که اطلاع رسانی صرف صورت گرفته و در حدود وظایف و رسالت های رسانه ای کار پیش رفته، هیچ اقدام حقوقی نمی بینید. ولی وقتی رسانه در کار اطلاع رسانی اش به سمتی رفته که از آن توهین، افترا و نشر اکاذیب بیرون آمده، موکلان من حق دارند وفق قوانین و مقررات این کشور، برای اعاده حیثیت و احقاق حقوق شان اقدام کنند. این حق هر فرد حقیقی یا حقوقی است که در محاکم عادله قضایی به دنبال اعاده حیثیت خود باشد و نگذارد به نام اطلاع رسانی، حق و حقوقش پایمال شود.
پس بهتر است همه بالاخص شما بدانید که شکایت از رسانه مذکور، نه برای اطلاع رسانی که برای توهین، افترا و نشر اکاذیب است. این اقدامات قطعاً مورد تایید قاطبه اهالی رسانه نبوده و نیست و نباید یک رسانه بنابه اغراضی با چنین اقداماتی در جهت رنجاندن عده ای اقدام کند و در عین حال حیثیت و آبروی رسانه و اهالی آن را خدشه دار کند.

** یعنی شما می گویید نمی شد از طریق دیگری اقدام کرد و کار را به شکایت و پرونده سازی نکشاند؟
* از لفظ پرونده سازی که به کار بردید معلوم است که می خواهید خط فکری خاصی را القا کنید. پرونده سازی یعنی این که فردی بی گناه است ولی یک عده و یا یک فرد برایش پاپوش درست کرده اند و پرونده ای مجعول برایش ساخته اند. قطعاً که این طور نیست. شواهد و مستندات ما در امر توهین، افترا و نشر اکاذیب متقن است. به طوری که قاضی برای دو پرونده هم کیفرخواست و قرار جلب به دادرسی صادر کرده است. نمی شود که قاضی را بدون ادله محکمه پسند، مجبور به صدور چنین قراری نمود. مگر این که بخواهیم بگوییم؛ دستگاه قضایی ما بی وجه اقدام به صدور احکام می کند که چنین حرفی غلط و نابجاست.
و اما این که آیا راه دیگری بوده یا نه. من نمی دانم. شما خودتان بگویید راه دیگری هست؟ اصلا شرکت «آتا» و «دریک» که کاملاً نامحترمانه به دلیل این که برای اعاده حق خود به مراجع قضایی عادل و صالح مراجعه کرده توسط این رسانه به صفت «گردن کش» موصوف گشته به کنار. اگر کسی در جایی به خود شما توهین کند و افترایی به شما ببندد، چه کار می کنید؟ نمی روند که یقه گیری کنند. قانون گذاشته اند و تصویب کرده اند برای اعاده حیثیت. دستگاه قضایی و دادگستری برای چنین مواقعی است. وقتی فکر می کنید جفایی در حق شما شده، رفتن پیش دادگاه و تظلّم خواهی کار پسندیده ایست. امین تر از دستگاه قضا برای چنین مواقعی بنده سراغ ندارم و فکر می کنم درست ترین کار هم همین است. پس شکایت و مراجعه به دستگاه قضا هم به لحاظ عقلی و هم عرفی بهترین کاری بود که می شد، انجام داد. بالاخره که ما خودمان که حق اعاده حق را نداریم. اعاده حق توسط دستگاه قضا صورت می گیرد و ما هم به همان دستگاه مراجعه کرده ایم.
جوری متاسفانه در فضای مجازی و رسانه ای مطرح کرده اند که انگار مراجعه به دستگاه صالح و عادل قضایی جرم است. این کار واقعاً مصداق تبلیغ منفی علیه یکی از رکن های قانونی مملکت است. موکلین احساس کرده اند، حقی از آن ها ضایع شده. رفته و شکایت کرده اند. اگر این عزیزان خودشان را بی گناه می دانند و به دستگاه قضا بدبین نیستند، می آیند و با ادله ادعای ما را رد می کنند. دیگر این همه جار و جنجال ندارد. این همه سر و صدا و حرف از «گردن کشی» به میان آوردن این ذهنیت را می تواند ایجاد کند که نکند این ها از شکایت و دادگاه و قضا واهمه ای دارند.

** نمی دانم قبول می کنید یا نه. ولی حواشی این قضیه خیلی زیاد شده است. از شکایت شما و مطالب پی در پی یکی از رسانه ها در خصوص تاخیرهای «آتا» بگیر تا بحث اخیری که مبنی بر انتقال «آتا» از تبریز مطرح شده است. اتهامات هم نسبت به دو طرف زیاد شده. مثلاً برخی در همین فضای مجازی ادعای مطالبات مادی رسانه مذکور از موکلان شما کرده اند و غیره. خود شما چه نظری دارید.
* البته تا جایی که من خبر دارم موکلان من با تمام رسانه همکاری می کنند ولی نمی دانم این بذل توجه خاص رسانه مذکور به تاخیرهای «آتا» به چه دلیلی است؟
در خصوص حاشیه ها هم باید بگویم ما که حاشیه درست نکرده ایم. یعنی نه می خواستیم و نه ابزارش را داشتیم. خود خبر رفتن «آتا» از تبریز را هم همین رسانه ها اولین بار منتشر کرده اند. رفتن و ماندن «آتا» هم در حیطه اختیار مدیران و سرمایه گذارانش است و ربطی به من ندارد. ولی یادمان باشد که رفتن «آتا» از تبریز علی رغم اعلام دوستان رسانه ای شما که مثلاً چیز مهمی نیست، باعث خواهد شد که بخش قابل توجهی از نیروهای این شرکت که بومی این شهر هستند، بیکار شوند. پروژه ایجاد آشیانه تعمیراتی در فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز با همکاری یک کشور خارجی که پروژه و سرمایه گذاری مهم در صنعت هوایی ایران و تبریز محسوب می شود و قرار است با انتقال تکنولوژی همراه باشد و ایجاد اشتغال هم بکند، متوقف خواهد شد. طرح های توسعه ای «آتا» که جدیداً شامل خرید ۴ فروند هواپیمای میان برد که ناوگان را به ۱۸ فروند رسانده و ۸ فروند دیگر هواپیمای کوچک حدود ۶۰ نفره که ۱۰ فروند دیگر از آنها نیز در شرف خرید است و با احتساب خرید قطعی ۸ فروندی اینک هواپیمایی «آتا» ۲۶ فروندی می باشد که این امر زمینه اشتغال زیادی را بدنبال دارد. بالاخره «آتا» جزو زیرساخت های استان است و در توسعه سایر زیرساختهای استان نقش بسزایی دارد. ولی همین یک اتفاق خروج «آتا» می تواند کلی به ضرر تبریز باشد.
من نه از منظر وکیل مجموعه «آتا» بلکه به عنوان شهروند تبریز معتقدم رسانه های ما نباید راهی را پیش بگیرند که منجر به بیکار شدن حتی یک نفر بشود، چه برسد به بیکاری چند صد نفر.

** ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید. اگر در نهایت حرفی برای گفتن مانده در خدمتیم.
* بنده به عنوان یک وکیل معتقدم (تاکید می کنم؛ این نظر شخصی من است و ربطی هم به موکلانم ندارد.) باید به حقوق افراد احترام گذاشت. هیچ فرد در هیچ جایگاهی نمی تواند حقی را از فردی ضایع کند و از تظلّم خواهی او در محاکم عادله ناراحت شود. موکلان من هم به شکلی کاملاً قانونی و منطقی، به دور از جار و جنجالی که دوستان راه انداخته اند، برای احقاق حق شان به مرجع قضایی رجوع کرده اند. اگر اشکالی در این کار می بینند، اعلام کنند. همان مرجع قضایی هم دفاعیات این عزیزان را خواهد شنید و وفق عدل و عدالت حکم صادر خواهد کرد.

اخبار مرتبط :



دیدگاهها (۰)



آخرین اخبار