شنبه ۲۷ام آبان ۱۳۹۶ , Saturday 18th November 2017

تیر ۱۴ام, ۱۳۹۶

کد خبر : 125830

نفس های باقی مانده از موسیقی فاخر را دریابیم

موسیقی به عنوان یک هنر فراگیر، زنده و تأثیرگذار در هر جغرافیا و فرهنگی، معرف هویت منطقه است.

به گزارش هم نوا، این روزها مخاطبان موسیقی با تنوع عجیبی از موسیقی مواجه هستند که برخی به هیچ عنوان اصالت ایرانی ندارند اما طرفداران بسیاری دارند.

برخی نیز تلاش دارند با به کار گرفتن برخی ترفندها سعی دارند دستی بر آتش هنر سنتی بزنند اما عمدتا وصله ناجور می شوند. با وجود اشراف همه گان به اهمیت حفظ هنر و فرهنگ سنتی کشور، بنرها و تبلیغات مختلف در اقصی نقاط کشور، از جمله تبریز، نشان می دهد که آنچه که در اصطلاح به آن موسیقی سنتی می گویند که در تبریز و دیگر شهرهای ترک زبان موسیقی اصیل آذری نیز در این زمره قرار می گیرند، خریدار چندانی ندارد.

در این میان عده ای از اهالی موسیقی با وجود تمام موانع و مشکلات موجود سعی دارند با هر مشقتی، همین نفس های باقیمانده از موسیقی فاخر را تداوم ببخشند، پس کج¬دار و مریز در این مسیر گام برمی¬دارند.
قادر رودکیان، مدیر آموزشگاه موسیقی رودکی که بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت در حوزه موسیقی سنتی ایرانی را دارد در خصوص وضعیت موسیقی تبریز می گوید: ” متاسفانه در حال حاضر موسیقی در تبریزبا چالش های بسیاری مواجه است که عمده ترین آن ها موضوع کیفیت است. از لحاظ تعداد آموزشگاه موسیقی ما کم و کاستی در شهر نداریم اما متاسفانه بسیاری از این آموزشگاه ها پس از مدتی فعالیت به دلیل مشکلات مالی تعطیل می شوند.”

وی می افزاید: ” هر یک از ما به عنوان فعالان این عرصه وظیفه داریم تا حد ممکن کاری برای این موسیقی انجام دهیم.”
رودکیان در خصوص برگزاری کنسرت ها در تبریز می گوید: ” کنسرت ها را باید به دو دسته تقسیم کنیم. کنسرت هایی که با بار علمی و هنری به روی صحنه می روند و کنسرت هایی که تنها جنبه تفریحی و هیجانی دارند. ”

وی می افزاید: “باید اعتراف کرد که به دلیل سیاست گذاری های غلط کشوری درخواست و برگزاری کنسرت هایی که از نظر موسیقیایی فاخر نیستند بیشتر از موسیقی فاخر است”

این عضو شورای فنی موسیقی اداره ارشاد استان تأکید می کند: ” شخص بنده به همراه تعدادی از همکاران در شورای فنی تلاش می کنیم حتی الامکان سعی می کنیم در مقابل درخواست های بسیاری که از پایتخت برای برگزاری چنین کنسرت هایی داده می شود مقاومت کنیم و بنا را بر برگزاری کنسرت های فاخر بگذاریم اما طبیعتا ما نیز آیین نامه ای برای تصمیم گیری داریم که در بسیاری موارد دست ما را می بندد.”
وی توضیح می دهد: “عموما افرادی که درخواست برگزاری کنسرت در تبریز را تحت عنوان موسیقی پاپ دارند، موسیقی های بی کیفیت در مکان هایی نامطلوب ارائه می دهند و این امر در شأن مخاطب تبریز و هویت و سبقه هنری تبریز نیست.”
این استاد تار و سه تار همچنین اظهار می کند: “سعی ما در آموزشگاه موسیقی رودکی حمایت از موسیقی های فاخر و فعالان این نوع موسیقی است و سعی می کنیم در حد توان خود در برگزاری کنسرت های فاخر اهتمام داشته باشیم اما بدون حمایت و به تنهایی نمی توانیم آن طور که باید در این عرصه فعالیت داشته باشیم.”
رودکیان می افزاید: ” چه در کنسرت هایی که من با گروه رودکی تنظیم و به روی صحنه برده ام و چه در دعوت از اهالی موسیقی از پایتخت، همیشه سعی بر این بوده است که نهایت موسیقی ایده آل در نظر گرفته شود.”
وی می گوید: “یکی از مهم ترین فعالیت های ما در این زمینه دعوت از استاد حسین علیزاده به تبریز، برگزاری کنسرت توسط ایشان و تشکیل کلاس های اموزش تار و سه تار بود.”
در همین راستا آموزشگاه موسیقی رودکی با دعوت از علی قمصری استاد تار و سه تار، برگزاری کنسرتی را در برنامه ی کاری خود دارد و به نظر می رسد با توجه به آثار فاخر و زیبای علی قمصری و همکاری با بزرگان موسیقی ایرانی، این کنسرت اتفاق فرخنده ای در حوزه موسیقی سنتی در تبریز باشد.
قادر رودکیان ادامه می دهد: “همانطور که گفتم اهالی موسیقی هر یک به نوبه خود در قبال اشاعه موسیقی فاخر رسالتی بر عهده دارند اما مسلما تا وقتی از طرف دستگاه های متولی حمایت نشوند مدت زمان زیادی دوام نمی آورند.”
در شرایطی که در در تمام کشورها هر ساله هزینه های زیادی برای حفظ سنت ها و آیین هنری و فرهنگی منطقه خود صرف می کنند، در شهری چون تبریز چالش بر سر چگونگی برگزاری کنسرت های موسیقی فاخر چندین سال است که ادامه دارد و به نظر می رسد، نیازمند یک برنامه ریزی درست و سیاست گذاری متناسب با این سنت ها باشد تا مخاطبان هر طیف از موسیقی در شهر بتوانند برنامه مورد علاقه خود را در سالن های شهر دنبال کنند.

گزارش از پری اشتری

اخبار مرتبط :



دیدگاهها (۰)



آخرین اخبار