دوشنبه ۲۷ام آذر ۱۳۹۶ , Monday 18th December 2017

خرداد ۴ام, ۱۳۹۶

کد خبر : 105216

اختصاصی هم نوا به بهانه روز قلم

استراتژی های مثلث برمودای تبریز

<p style="text-align: justify;">اصل ماجرا این است که این منطقه فوق سری که در تبریز واقع است و تمام 12 منطقه تابعه آن، در برخورد با روزنامه نگاران، روزنامه به دستان، خبرنگاران و خبر به دستان، خبرچین ها، خبر نچین ها و حتی خبر سازان از استراتژی خاصی استفاده می کند و راز مثلث برمودا نیز دقیقا در دل این منطقه نهفته و منجر به ایجاد مرزبندی بسیاری دقیقی در بین اهالی رسانه شده است که از مهم ترین این مرزها می توان به مرز بین خبرنگاران خودی، غیر خودی و نخودی اشاره کرد.</p>

یکی از عجایب هفتگانه تبریز وجود مکانی خاص در مرکز شهر است که مانند مثلث برمودا برخی از افراد را که از قضای روزگار به نوعی با جامعه خبری و رسانه ای استان در ارتباط هستند، به درون خود می کشد، به طوری که همگان مات و مبهوت قدرت جذب این مکان فوق بشری هستند. اینکه می گویم فوق بشری، اغراق نیست! واقعا همینطور است و دلایل قانع کننده ای نیز برای اثبات سخنم دارم. یکی از این دلایل این است که کسی تا به حال قادر به شمارش افراد حاضر یا غایب در این مکان نشده است. از دیگر نکات بسیار جالب در مورد این مکان می توان به این مورد اشاره کرد، که این نقطه از تبریز به طور غیر قابل وصفی می تواند چند صد هزار نفر را در یک فضای محدود جای دهد. البته موارد دیگری نیز در مورد این مکان استثنایی وجود دارد که بنده – ساناز شهابی، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دارای ۱۱ سال سابقه فعالیت مطبوعاتی، با روابط عمومی بالا و آماده ورود به ادارات دولتی- به دلیل مسائل حاشیه ای و آینده نگری شغلی از پرداخت به آن ها طفره می روم و خودم را به کوچه علی چپ می زنم.

اما اصل ماجرا! اصل ماجرا این است که این منطقه فوق سری که در تبریز واقع است و تمام ۱۲ منطقه تابعه آن، در برخورد با روزنامه نگاران، روزنامه به دستان، خبرنگاران و خبر به دستان، خبرچین ها، خبر نچین ها و حتی خبر سازان از استراتژی خاصی استفاده می کند و راز مثلث برمودا نیز دقیقا در دل این منطقه نهفته و منجر به ایجاد مرزبندی بسیاری دقیقی در بین اهالی رسانه شده است که از مهم ترین این مرزها می توان به مرز بین خبرنگاران خودی، غیر خودی و نخودی اشاره کرد.

مثلث برمودای تبریز، به دلیل جذبه بالای خود برای تمام اقشار مردم و به طور اخص قشر خبری، برخی از خبرنگاران را از خود، برخی را بیخود و برخی را نخود می داند و به همین دلیل است که هر گاه از طرف یکی از رسانه ها مورد اتهام قرار می گیرد – غیر خودی- رسانه ای دیگر اتهام را نرم نرم پاک می کند – خودی- و بعضی ها هم بسته به سخاوت جیب برمودا – نخودی- گاه علیه آن می تازند و گاه به نفع آن می سازند.

ناگفته نماند در قسمت روابط عمومی مثلث برمودای تبریز، افرادی هستند که اصلی ترین وظیفه شان، شناخت، معرفی و تعیین استراتژی های خاص به هنگام مواجهه با خبرنگاران مزبور به نسبت نوع رابطه شان با مکان مورد نظر را عهده دار هستند.

مثلا در برهه ای از زمان، خبرنگاری تا می خواست لب به انتقاد بگشاید، با پیشنهادهای میلیونی مواجه می شد و به کل باد انتقاد از سرش می پرید. در برهه ای دیگر از تاریخ رؤیت شده است، که هر فردی که با این مکان سر سازگاری نداشت، سرش را چنان درون مثلث فرو می کردند، که خود تبدیل به یکی از قاعده های مثلث می شد و در راس هرم برای خود سمتی به دست و پا می کرد.

گاه نیز مشاهده شده است که این مثلث با نصب “شعار هر که با ما درافتاد، ورافتاد” روی در ورودی عمارت، قبل از ورود خبرنگاران به صحن و شروع پرسش و پاسخ، جواب تمام سؤالات را با اقتدار تمام می داد.

 اما از کلیات که بگذریم، استراتژی مثلث گرانبهای تبریز در مقابله با خبرنگاران را می توان در قالب چند جمله کوتاه خلاصه نمود:

  • بفرما تو دم در بدِ: این جمله مساویست با استخدام خبرنگار در بخش روابط عمومی مثلث
  • لطفا نزدیک نشوید: هر خبرنگاری که این جمله را بشنود، تا اطلاع ثانوی نباید امید استخدام داشته باشد، حتی از طریق شرکتی.
  • از ورود افراد مطلع معذوریم: این مورد در حالت کلی شامل اکثر افراد بشری و خبرنگارانی می شود، که کار بلد هستند.
  • ورود منتقدان آزاد: این جمله میزان انتقاد پذیری مجموعه مزبور را نشان می دهد که به جای مبارزه با منتقدان، از روش نرم تطمیع و تثبیت شغلی استفاده می کند.
  • لطفا در را پشت سرتان ببندید: در این حالت، خبرنگار مزبور پس از استخدام بنا به خواست افراد بالای مثلث و نه از روی بخل و غرض ورزی، در را به روی سایر همکاران می بندد و به تنهایی از نعمات بی شمار مثلث برمودا بهره می برد.
  • لطفا سبقت نگیرید: در این قسمت، همکاران روابط عمومی با دادن شعار مذکور از سایر خبرنگاران می خواهند تا برای مدتی عینک انتقاد را دور انداخته و بعد چند جمله ای در باب الطاف برمودا بسازند، شاید روزی استخدام شوند.
  • اشغال بی جا مانع کسب است: مخاطبان اصلی این جمله که در حال حاضر بیشترین آمار اهالی رسانه را به خود اختصاص داده اند، هفته ای چند بار، یک ورق روزنامه باطله به دست می گیرند و بعد از رونمایی از خبرهایی که زده اند، شروع به چاپلوسی های تکراری می کنند و دست آخر با احترام به سمت در خروجی هدایت می شوند.
  • لطفا سکوت را رعایت فرمایید: این جمله را روزنامه نگارانی می شنوند که بعد از کلی انتقاد کوبنده، به صرف یک کوبیده دعوت می شوند و با احترام از آن ها خواسته می شود، سر و صدای الکی راه نیاندازند.

بله! همانگونه که مشاهده کردید، مثلث برمودای تبریز، با استفاده از استراتژی های مزبور، بدون درد و خونریزی و بدون عوارض جانبی، هم در دهان ها را می بندد، هم در دورازه ها را! و در حالی که مشغول چیدن دم بعضی از خبرنگاران است، سبیل بعضی دیگر را چرب می کند!

حال باید منتظر شد و دید، استراتژی جدید مثلث برمودای تبریز به هنگام انتخابات شورای شهر چگونه خواهد بود! و این که آیا این مثلث همچنان برای برخورد با افرادی که بعد از انتخابات شورای شهر، در صف نوبت استخدام های غیر رسمی خواهند نشست چه تدابیری در نظر خواهد گرفت و آیا تک و توک خبرنگاران باقی مانده در کار رسانه نیز، در سال ۹۶ توفیق ورود به این سرزمین فرصت های طلایی را خواهند داشت یا نه!

 

ساناز شهابی

برچسب‌ها, ,



دیدگاهها (۰)



داغ ترین خبرها
  • No posts liked yet.
آخرین اخبار