پایگاه خبری - تحلیلی هم‌نوا

تیر ۲۶, ۱۳۹۸ / July 17, 2019

پرونده ویژه/ بررسی عملکرد شبکه استانی آذربایجان شرقی

خودسانسوری مهم‌ترین علت‌ ضعف شبکه‌های استانی

ندا فرشباف
آنچه که از شبکه استانی یا شبکه سهند به یاد دارم چیزی نیست جز بخش اخبار شبانگاهی که آن بخش هم بیشتر برای پدر و مادرم جذابیت دارد و برای من هم شنیدن و گاهی دیدن آن می شود توفیق اجباری! برای بررسی تفاوت‌های شبکه‌های استانی و علت ضعف آنها، گفتگوی کوتاهی با «احسان محمدی» دکترای فرهنگ و ارتباطات داشتم که در ادامه می‌خوانید.

آنچه که از شبکه استانی یا شبکه سهند به یاد دارم چیزی نیست جز بخش اخبار شبانگاهی که آن بخش هم بیشتر برای پدر و مادرم جذابیت دارد و برای من هم شنیدن و گاهی دیدن آن می شود توفیق اجباری!
اکثر شبکه‌های استانی و در رأس آن شبکه سهند برایم همواره با مرز ایده‌آل‌ فاصله‌های بسیاری داشته و حتی با شبکه‌های ملی تفاوت های فاحشی دارد که در بیشتر اوقات نمی‌تواند مخاطب جوان را جذب خود کند.
نفرات تکراری برای اجرا، گرافیک ضعیف، سریال‌هایی با موضوعات و کادر تکراری همه برای نسل جوان از عواملی هستند که این شبکه را در گزینه آخر انتخاب قرار می‌دهد.
برای بررسی تفاوت‌های شبکه‌های استانی و علت ضعف آنها، گفتگوی کوتاهی با «احسان محمدی» دکترای فرهنگ و ارتباطات داشتم که در ادامه می‌خوانید.

احسان محمدی درباره تفاوت‌های شبکه استانی با شبکه ملی می‌گوید: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های شبکه‌های استانی و شبکه ملی این است که نیروهای متخصص به محض پیشرفت در کار خود، عرصه را برای کار در شهرستان تنگ می‌بینند و برای پیشرفت و رسیدن به نقطه ایده‌آل به تهران مهاجرت می‌کنند.
این کارشناس حوزه رسانه ادامه می‌دهد: اگر زمینه‌ای فراهم شود که نیروهای متخصصی که در تهران فعالیت می‌کنند با شرایطی مساعد به شهر خود بازگردند مسلماً تجربه فعالیت مرکز را به شهر خود انتقال می‌دهند و شاهد پیشرفت در شبکه خواهیم بود.
محمدی یادآور می‌شود: در بسیاری از موارد در شبکه‌های استانی شاهد بازپخش سریال‌های شبکه‌های سراسری هستیم که اکثراً به دلیل گران بودن هزینه تولید و کمبود بودجه این اتفاق می‌افتد. از اینرو مخاطبان کمتری به دیدن شبکه های استانی رغبت دارند.
وی خاطر نشان می‌کند: اگر مدیران شبکه‌ها برای رفع این مشکل در پی ساخت برنامه‌های تخصصی یا سرگرم کننده با نگاهی متفاوت و دور از کپی‌کاری باشند مسلماً هم مشکل کمبود بودجه برای تولید سریال رفع می‌شود و هم مخاطب ثابت بیشتر می‌شود.
این کارشناس رسانه و مجری تلویزیون در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خطوط قرمز و خود‌سانسوری در شبکه‌های استانی و اشاره به اینکه بسیاری از مدیران شبکه‌های استانی نگاه پایین به بالا دارند و بیشتر سعی می‌کنند رضایت مدیران بالادستی خود را جلب کنند تا جلب رضایت مخاطب، ادامه می‌دهد: از اینرو استان‌ها در برنامه سازی دچار خودسانسوری می شوند و اکثراً می خواهند وحدت ملی را حفظ کنند و به همین دلیل نگران تکثیر قومیت‌گرایی هستند.
او در ادامه با اشاره به انتقاد از دستگاه‌های دیگر در شبکه استانی، می‌گوید: شبکه‌های استانی دست به عصاتر حرکت می‌کنند و مدیران دیگر را مورد نقد قرار نمی‌دهند. می‌توان گفت بزرگ‌ترین دلیل این حرکت محافظه‌کارانه کوچک بودن شهر و دوستی با مدیران سایر نهادهای دولتی است.
این دکترای فرهنگ و ارتباطات با اشاره به نقص‌های موجود در شبکه‌های استانی اعتقاد دارد که در حال حاضر این شبکه‌ها رو به رشد هستند و سهمی هرچند کوچک در رشد گردشگری دارند. از اینرو باید از آنها حمایت شود تا تنوع زبان و فرهنگ قومیت ها بیشتر دیده شود.
وی همچنین این شبکه‌ها را عامل پیوند قومیت‌های مختلف که به شهرها یا کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند می‌داند و معتقد است که این رسانه در کنار رسانه‌های دیگر نوعی بازگشت به اصل برای افرادی است که از شهر و دیار خود دور هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب